Fru Langsoms Folkeskolereform

(Nedenstående var mit minioprørske bidrag til folkeskolereformsdebatten )

Jeg har altid haft tillid til at folkevalgte politikere gør deres arbejde så godt og demokratisk som de kan, selv når de, som sidder i regeringen, ikke er “mine” partier.
(Pt. er det dog “mine” partier, som sidder i regeringen. Eller. Jeg ved ingenting længere.)
Den tillid tabte jeg, da vi fik lockout. Og folkeskolereformen siden blev vedtaget.

Så nu har jeg lavet min egen folkeskolereform.
Det tog et par timer. Her er den:

  • Alle børn skal have fri senest kl. 13-14-stykker. (Retten til TID sammen med mine børn, mister jeg efter sommerferien 2014. Grrrrr!)
  • Alle børn skal have mulighed for at trække sig tilbage i stilhed og fordybe sig, også i skolen. (Plads til stilhedsrum)
  • Der skal være frugttræer og bærbuske i alle skolegårde. Masser af grønt og grokraft. Væk med asfalten!
  • Lektier skal afskaffes.
  • Lærerne skal ikke have så megatravlt. De skal have ro til forberedelse. (Der må være noget administrativt-dokumentations-halløj og gøre-klar-til-tests-stress, man kan skære væk.)
  • Lærerne skal have tid til at genfinde deres passion, deres interesser, deres lyst til at lære.
  • Klasserne skal ikke være for store.
  • Drop karaktersystemet og eksamener.

Den danske folkeskole skal være stærk nok til at gå sine egne veje. Dvs:

  • Vende ryggen til alle de der irriterende tests
  • Slappe lidt af med al det matematik og dansk. Hallo, så vigtigt er det da heller ikke!
  • Gå alternative veje end alle dem, vi åbenbart er i “konkurrence” med. Hvorfor ikke tænke anderledes? Er det dybest set mere matematik og dansk, vi har brug for?
  • Hvorfor ikke GÅ FORAN som nytænkende eksempel i stedet for at KONKURRERE?

Dvs:

  • Det ekstreme fokus på dansk og matematik skal nedtones.
  • I stedet skal børn lære mere om jord og grokraft. Sol og vind og vand.
  • De skal lære at tænde ild og bygge i træ.
  • De skal lære noget om urter og vilde planter – hvad kan man spise og hvad er giftigt. Hvad kan man bruge som medicin, sæbe osv. Hvor finder man planter og rødder… skov, grøftekanter, fjord, haw…

Grokraft og økosystemer skal være en rød tråd i mange flere fag:
F.eks:

  • Religion (lære om forskellighed/rummelighed?, indianeres “tro”/natur, hvad siger kristendommen/islam/buddha osv om natur)
  • Historie (stenalderkost :O), industrialiseringens indflydelse på vores kost og liv, fremmedgørelsen fra naturen, Thoreau, Rosseau… Adam Smith/kapitalisme osv.)
  • Dansk (digtere digter om naturen, læs faglitteratur om planter og jord, børnebøger om planter og haveliv…)
  • Matematik (kan indgå i ret mange fag – f.eks. at bygge noget, kræver at regne vinkler og længder ud, privatøkonomi/renter/gæld/forbrug. Og om hvormeget det kræver at fodre en okse, man senere kan slagte for at vi kan spise den, i forhold til hvor meget det kræver at fodre en gulerod, som vi senere kan spise…)
  • Idræt (kløve brænde, træklatring, navigere efter kompas, skyde med bue og pil, lave sin egen fodbold af genbrugsmaterialer, cykle for at producere strøm…)
  • Husgerning (lave supper af egne urter og grøntsager, hvor kommer maden fra, hvordan har fiskene det – world wide, e-numre, emballage osv.)
  • Håndarbejde (besøge får, karte uld, lave garn, prøve at strikke, sy i hånden, hvor kommer tekstil fra – bomuld, uld, hør, syntetiske tekstiler, hvad er godt og skidt for vores jord, hvem laver det billige tøj fra HM og Føtex og Jysk.) 
  • Billedkunst (lav dine egne akvarelfarver/ler/banke genbrugstræ sammen til hjemmelavet legetøj)
  • Sløjd (fortællinger om at lave sit eget hus, lære om træsorter, kløve brænde, tænde ild, bygge en taburet, lære om hvor meget man egentlig selv kan bygge…)
  • Fysik, kemi, naturfag: (Uanede muligheder!!! :O) Hvordan hænger det hele sammen. Mikrokosmos/makrokosmos. At erstatte elektronik med mekanik.)
  • Filosofi: (Wabi-sabi :O)), Kierkegaard m.m.)
  • IT: (At lære om programmering, hvad sker der inde i en computer, hvordan anvender vi det bedst som redskab. Kildekritik. Sociale medier og Tilstedeværelse.)

ALT SAMMEN I BØRNEHøJDE SELVFØLGELIG!!!

Og at lære at Skabe sig!:

  • Børnene vil lære at ting tager tid og kræver pasning, pleje og tålmodighed. (=at have ansvar for noget.)
  • De vil lære, at man fejler, og så er det op på hesten igen. Det skal nok lykkes!
  • For man har brug for både sol og regn.
  • De vil lære, at vi er forskellige. Nogle er jægere, andre er samlere, nogle er ekstroverte/udadvendte, andre introverte/indadvendte og andre er midt imellem.
  • Og at vi har alle en historie, som gør os til dem vi er. Og vi deles om fremtiden.
  • De vil lære at Skabe sig, altså lære om skaberkraft og kreativitet og at vi alle KAN og der er mange forskellige former for “håndværk”, lige fra at skrive til bygge både. Og der er noget for os alle.
  • Og det er godt at lære et håndværk og gøre et grundigt stykke arbejde, der holder.
  • Og at der samtidig skal være plads til det uperfekte, det skæve, at man har mod til at prøve, at man har lyst til at lege, eksperimentere og skabe unika.
  • At det at skabe, gør os glade og så gider vi ikke længere forbruge. For vi vil hellere være langtidsglade ved at skabe det, vi holder af…
  • Når hver af os skaber, blive verden mere farverig og mangfoldig, og når vi selv føler, vi har lov, ret og mulighed for at udfolde os, rummer vi også andre mennesker meget bedre.

!

Dette er et udkast fyldt med naivitet og utopiske tanker, men man skal jo starte et sted. :O)

Har du nogen tilføjelser, så kom endelig med dem!